BIP
31. BAZA LOTNICTWA TAKTYCZNEGO
Historia powstania F-16


Historia powstania F-16



Koncepcja skonstruowania lekkiego samolotu myśliwskiego, mogącego również w ograniczonym zakresie zwalczać cele naziemne pojawiła się w Stanach

Zjednoczonych w pierwszej połowie lat 60. W 1965 rozpoczęto dwa programy studyjne nad przyszłym samolotem bojowym: myśliwcem przewagi powietrznej -

program FX - oraz lekkim myśliwcem dziennym - Advanced Day Fighter (ADF) - z którego kilka lat później powstał F-16. 6 stycznia 1972 Departament

Obrony rozesłał Request for Proposal (RFP) do ośmiu firm lotniczych: Boeing, General Dynamics, Grumman,Fairchild, Lockheed, LTV, McDonnell Douglas i

Rockwell. Odpowiedź przesłało 5 firm. 13 kwietnia 1972 General Dynamics i Northrop otrzymały kontrakty na budowę prototypów do prób porównawczych.

Ostatecznie zwyciężyła propozycja General Dynamics - XF-16 (Northrop XF-17 był dalej rozwijany i został zakupiony przez US NAVY, gdzie lata jako

F/A-18 Hornet.

Rozwój samolotu F-16

F-16 został oblatany w 1974 roku. Od tego czasu powstało kilkanaście wersji tej maszyny - część z nich była poddawana wyłącznie testom, część weszła

do produkcji seryjnej. Są/były to YF-16 A/B, F-16CCV, F-16A i F-16B Full Scale Development, F-16B-2, F-16C, F-16D, F-16E, F-16F, F-16ADF, F-16N, TF-

16N, RF-16C/F-16R, FS-X, F-16/79, F-16/101, F-16AFTI, NF-16A AFTI, F-16XL A/B SCAMP, F-16I, NF-16D (VISTA), NF-16D MATV, F-16ES, F-16X.
Samoloty F-16 są sukcesywnie modernizowane. Od chwili rozpoczęcia produkcji seryjnej powstawały następujące wersje:

F-16 A/B
Block 1 - pierwsza seria produkcyjna
Block 5/10 - druga seria produkcyjna
Block 15 - wymiana radaru na radar AN/APG-66, zainstalowano nowocześniejszy system sterowania uzbrojeniem
Block 150C - odpowiednik Block 15 dla starszych maszyn
F-16C/D
Block 25 - w kabinie pojawiły się wyświetlacze katodowe, wersja z radarem AN/APG-68
Block 30 - samolot otrzymał silnik F100-PW-220, unowocześnione uzbrojenie i awionikę
Block 32 - wersja Block 30, ale z silnikiem F110-GE-100
Block 40/42 - "Night Falcon" - cyfrowy system sterowania kolejne unowocześnienie awioniki, radar AN/APG-68 (V), przystosowanie do przenoszenia

systemu LANTIRN,
Block 50 - wymiana silnika na F110-GE-129, radar AN/APG-68 (V5), cyfrowy projektor obrazu terenu
Block 52 - wersja Block 50 z silnikiem F100-PW-229
Block 50D - wersja rozwojowa Block 50 przystosowana do przenoszenia pocisków przeciwradiolokacyjnych HARM,
Block 52D - wersja Block 52 z elemetami wyposażenia jak w Block 50D
Block 50+ - modernizacja Block 50, nowy radar, system lotu wg rzeźby terenu, przystosowanie do przenoszenia bomb JDAM
F-16 E/F
Block 60 - wbudowanie na stałe urządzenie LANTIRN i dodanie systemu APU do silnika
Block 60/62 - projekt zainstalowania awioniki z F-22

 

Ministerstwo Obrony Narodowej
Katalog stron wojskowych