BIP
31. BAZA LOTNICTWA TAKTYCZNEGO
Polski F-16 C/D Block 52+


Polski F-16 C/D Block 52+

Wielozadaniowy samolot myśliwski F-16 to najbardziej zaawansowany ze współcześnie służących samolotów bojowych. F-16 jest wszechstronnie sprawdzony w szerokim spektrum konfliktów zbrojnych. Jednocześnie jest to samolot zdolny do przenoszenia największej ilości lotniczych środków bojowych. F-16 jest myśliwcem najmniej kosztownym w nabyciu, wykorzystaniu i wsparciu. Ponadto samolot F-16 posiada duży potencjał modernizacyjny i podlega ciągłemu unowocześnianiu.
Zakupiony przez Polskę wielozadaniowy samolot F-16 C/D Block 52+ to najbardziej zaawansowany samolot tego typu w NATO. Polski F-16 zwiększył możliwości dotyczące oprogramowania systemu zarządzania lotem, wymiany danych, taktycznego promienia działania i przenoszonych lotniczych środków bojowych.
Polski F-16 to myśliwiec przygotowany specjalnie na zamówienie Polskich Sil Powietrznych.
Model ten posiada radarowy system kierowania ogniem APG-68(v). System ten pozwala na precyzyjne wykrywanie celu z większej odległości i umożliwia optymalne wykorzystanie najbardziej zaawansowanych środków bojowych typu powietrze-powietrze i powietrze-ziemia. F-16 posiada także system namierzania celu z wykorzystaniem podczerwieni -PANTERA, który pozwala precyzyjnie namierzyć cel i uniknąć dzięki temu niepotrzebnych strat.
Zakupiony przez Polskę myśliwiec wielozadaniowy posiada także wysoko ceniony przez pilotów system celowniczy zamontowany w hełmie, który znacząco zwiększa skuteczność rażenia.
Polski F-16 umożliwia pełną realizację zadań (myśliwskich, uderzeniowych i rozpoznawczych) przy minimalnej liczbie maszyn i zredukowanym budżecie.
Lotnicze środki bojowe wybrane dla polskich F-16 mają większe możliwości (zwiększoną precyzję i zasięg przy skuteczniejszych ładunkach bojowych) w stosunku do środków bojowych poprzedniej generacji.
Cechy polskiego F-16, czyniące z niego wysoce efektywny system bojowy:
1. W zakresie zdolności do przetrwania w środowisku przeciwnika:
system planowania misji
efektywny i szybki przekaz i odbiór informacji
kompleksowe rozpoznanie sytuacji taktycznej
duża prędkość lotu
niski poziom identyfikacji radarowej
niski poziom identyfikacji w podczerwieni
niski poziom identyfikacji akustycznej
niski poziom identyfikacji wizualnej
zintegrowany, pokładowy system samoobrony
duża manewrowość
dublowane (rezerwowe) systemy pokładowe
specjalne wzmocnienia konstrukcji.
2. W zakresie potencjału bojowego:
elastyczność misji (zdolność w jednym locie wykonywania zadań ofensywnych i defensywnych)
wielozadaniowość
dostosowanie do wykonywania misji bojowych w trudnych warunkach (noc/pogoda)
integracja uzbrojenia i sensorów obserwacyjno-celowniczych
duży zasięg (taktyczny promień działania, czas patrolowania)
precyzyjna nawigacja
pewna lokalizacja i identyfikacja celu
duża celność i gwarantowane zniszczenie celu
uniwersalność punktów podwieszeń i duży udźwig
zdolność do obiektywnej oceny skuteczności działań.

3. W zakresie podatności eksploatacyjnej:
zgodność z obowiązującymi standardami NATO
duża elastyczność w wyborze lądowisk
duży zasięg przebazowania (możliwość tankowania w powietrzu)
minimalne wsparcie logistyczne eksploatacji bieżącej
niezawodność eksploatacyjna i łatwość konserwacji.

F-16 - "wspólny myśliwiec NATO"
Jednolity osprzęt, uzbrojenie, logistyka, procedury obsługi, szkolenie umożliwia skuteczną współpracę z siłami powietrznymi innych państw NATO, przez korzystanie ze wsparcia logistycznego, stosowanie tej samej doktryny taktycznej, zasad szkolenia i planowania misji bojowych.
źródło: "Biuro Prasowe Lockheed Martin w Polsce".
Najistotniejsze elementy wyposażenia polskiego F-16:
- wielofunkcyjny radar AN/APG-68(V)9,
- zasobnik celowniczy AN/AAQ-33 SNIPER/PANTERA służący do wykrywania celów naziemnych i naprowadzania na nie uzbrojenia,
- zasobniki rozpoznawcze DB-110 firmy Goodrich,
- hełmy zintegrowane z systemem celowania nahełmowego JHMCS,
- symulator misji, eskadrowe urządzenia treningowe, symulatory procedur naziemnych,
- zbiorniki konforemne,
- integrowany system walki radioelektronicznej WRE ALQ-211(V)4, którego elemenatmi są urządzenia wykrywające - odbiornik wykrywający opromieniowanie radiolokacyjne, nadfioletowego urządzenie do ostrzegania przed wystrzelonymi pociskami rakietowymi, urządzenia analizujące i przeciwdziałające (nadajnik zakłóceń aktywnych, wyrzutnik flar i dipoli ALE-47, dwa sterowniki holowanych celów pozornych ALE-50).
Uzbrojenie:
- naprowadzane radiolokacyjnie rakiety powietrze-powietrze średniego zasięgu AIM-120C-5 (AMRAAM);
- rakiety bliskiego zasięgu z głowicą samonaprowadzającą na podczerwień AIM-9X Sidewinder;
- rakiety kierowane za pomocą sygnału IR powietrze-ziemia AGM-65G2 Maverick;
- bomby kierowane serii JDAM naprowadzane za pomocą systemu INS z korektą GPS;
- bomby Paveway II i III (GBU-12, GBu-24 naprowadzane laserowo);
- zasobniki szybujące dużego zasięgu AGM-154C JSOW (Joint Standoff Weapon) naprowadzane GPS;
- bomby Mk82 (227 kg);
- bomby Mk84 (907 kg);
- bomby szkolne BDU-33;
- działko M61A1 20 mm.
Łączna masa uzbrojenia podwieszanego może wynosić do 9942 kg
o Najważniejsze dane taktyczno - techniczne F-16 C/D Block 52+:
- długość: 15,03 metra,
- rozpiętość: 9,45 metra,
- masa własna 8300 kg,
- masa maksymalna 21772 kg,
- masa uzbrojenia 9942 kg,
- prędkość maksymalna 2,2 Ma,
- prędkość wznoszenia 310 m/s,
- zasięg do przebazowania ze zbiornikami konforemnymi ok. 5000 km.,
- okres eksploatacji - 8 tys. godzin w powietrzu.
Napęd stanowi silnik firmy Pratt & Whitney F100-PW-229 o ciągu 129,4 kN z dopalaniem.
Na pylonie centralnym podkadłubowym możliwe jest przenoszenie zbiornika paliwa o pojemności 1135 litrów, na węzłach podskrzydłowych zbiorników o pojemności 1400 lub 2270 litrów.
- koszt programu: 3,523 mld dolarów.
- stacjonowanie: lotniska Krzesiny i Łask.
F-16 dla polskich Sił Powietrznych są najnowocześniejszą wersją tego samolotu w Europie. Bardziej zaawansowane są jedynie wersje przygotowane dla Zjednoczonych Emiratów Arabskich i Izraela.

Ministerstwo Obrony Narodowej
Katalog stron wojskowych