BIP
31. BAZA LOTNICTWA TAKTYCZNEGO
2. DYWIZJON MYŚLIWSKI KRAKOWSKO - POZNAŃSKI Z ROKU 1940

2. DYWIZJON MYŚLIWSKI KRAKOWSKO - POZNAŃSKI Z ROKU 1940


Po Wojnie Obronnej Polski w 1939 r. pierwsza grupa polskich lotników przybyła do Francji w październiku 1939 r., gdzie w krótkim czasie utworzono dowództwo Polskich Sił Powietrznych. Uprzedzając podpisanie umowy polsko - francuskiej o organizacji Polskich Sił Zbrojnych, ministerstwo lotnictwa zezwoliło na rozpoczęcie organizacji czterech polskich dywizjonów myśliwskich.
Dowódcą 2. Dywizjonu Myśliwskiego Krakowsko - Poznańskiego został legendarny już wtedy pilot mjr Mieczysław Mümler. Jego III/3 Dywizjon uzyskał najwięcej zwycięstw - aż 36 - spośród siedmiu dywizjonów myśliwskich walczących na wrześniowym niebie Polski. Personel lotniczy do nowo tworzonego dywizjonu miał być rekrutowany z pułków lotniczych krakowskiego i poznańskiego.
Polscy piloci zostali skierowani na przeszkolenie do Montpellier a dowódca pozostał w Lyon - Born, by dalej organizować nowo tworzony dywizjon. Polacy bardzo szybko przeszkolili się na nowy typ samolotu.
14.02.1940 r. została podpisana umowa polsko - francuska o organizacji polskiego lotnictwa we Francji i bojowego wykorzystania jednostek lotniczych.

Umowa ta była podstawą do organizacji polskich dywizjonów bojowych. W akcie tym wymieniono polską bazę lotniczą w Lyon - Born jako Ośrodek Szkolenia Lotnictwa Polskiego. Niestety opóźniał się przydział samolotów do dywizjonu. Francuzi w pierwszej kolejności chcieli w nie wyposażyć swoje grupy myśliwskie. Wreszcie 18 nowiutkich Morane - Saulnier M.S. - 406 przydzielono grupie, "Montpellierczyków" z 2. Dywizjonu Myśliwskiego. Dywizjon, został podzielony na sześć kluczy frontowych (od 1 do 6) i rozesłany do walki w dywizjonach francuskich.
Francja była w stanie wojny z Niemcami od 3.09.1939 r. do 24.06.1940 r., z tym że właściwe działania wojenne zaczęły się 10.05.1940 r. Eskadra "Montpellierczyków" z 2. Dywizjonu Myśliwskiego, podzielona na 6 kluczy rozrzucona po francuskich dywizjonach uzyskała 23 i ? pewnych zestrzeleń, jeden zestrzał prawdopodobny i 3 uszkodzenia nieprzyjacielskich samolotów. Zwycięstwa powietrzne dywizjon okupił śmiercią 2 pilotów.
Polscy "myśliwcy" walczyli na samolotach Morane - Saulnier M.S. 460, Caudron - 714, Curtiss H - 75, Devoitine - 520 i Bloch - 152. Cieszyli się oni opinią doskonałych pilotów, wielokrotnie otrzymując różnorodne wyróżnienia w rozkazach armii francuskiej.

Ministerstwo Obrony Narodowej
Katalog stron wojskowych